MS Riskafjord II hadde lenge status som norges eldste rutebåt i drift. På slutten av 90-tallet var en epoke i bygdas historie over. Da ble den gamle traveren erstattet av moderne hurtigbåter. Men MS Riskafjord II kan fremdeles oppleves, takket være iherdig innsats fra frivillige.
Det hele startet i 1913. Da vedtok et allmannamøte i Riska å undersøke mulighetene for å danne et eget selskap for å ta seg av transporten av melk og folk mellom Riska og Stavanger. På bedehuset Karmel den 17. desember 1913 ble selskapet A/S Riskafjord dannet. Man kjøpte inn kutteren “Ly” og døpte denne om til “Riskafjord”.
A/S Riskafjord har på mange måter vært en viktig livsfaktor for bygdesamfunnet rundt Hommersåk. Selskapet har bevilget penger til mange humanitære oppgaver og hjulpet kommune med kai- og veiprosjekter. I 1927 hadde rederiet tre båter og besluttet i ekstraordinær generalforsamling å kjøpe en dampbåt i tillegg. Valget falt på “Olava” fra Halden, som senere ble omdøpt til “Riskafjord II”. Den var opprinnelig bygget som oppsynsbåt i 1864. Dengang var den utstyrt med kanon i baugen. Prisen var på 16.000 kroner.
I 1950 hadde A/S Riskafjord tre båter i trafikk. Foruten “Riskafjord” og “Tourist I ” var “Riskafjord II” nå totalrenovert og satt inn i fart. Ombyggingen av skipet fant sted på Hommersåk. Skipet ble nå sertifisert for 164 passasjerer, og med en ny GM-diesel-motor på 165 hestekrefter, fikk den en topphastighet på 11 knop. Det var ikke mye igjen av det opprinnelige fartøyet. Hele den øvre plategangen var skiftet ut, nye spanter, forsterkning av skroget samt ny overbygning og innredning. Fornyelsen kostet om lag 120.000 kroner.
I 1960 var det klart for motorutskiftning på ny. En Callesen 225 HK ble installert og båten gjorde seg klar til nye bruksområder. “MS Riskafjord II” var ikke lenger et transportskip forbeholdt melk og kirkefolk. Sommerturistene sto nå i kø for å bli transportert til respektive ferieparadis.
Den gamle traveren skulle få ytterligere 36 år i ordinær rute på Gandsfjorden. Men i 1996 var det slutt. Konsesjon for rutetrafikk ble overlatt til rederiet Rødne og hurtigbåtene gjorde sitt inntog. “MS Riskafjord II” gikk pensjonisttilværelsen i møte.
1997 gikk “MS Riskafjord II” kun i chartertrafikk, til tross for et ønske om å beholde båten i en begrenset rute – for eksempel i forbindelse med helger og helligdager. I dag arrangeres åpne turer for folk flest, firmaturer og spesialcruise med egne kulturinnslag.
NY: Se eldre film om Riskafjord her: https://youtu.be/NVcrLFYGFg8